Thursday, October 11, 2012

Isletim Sistemi Türleri



* Mainframe (Ana Çati) sistemleri
* Sunucu(Server) isletim sistemleri
* Çok islemcili isletim sistemleri
* Kisisel bilgisayar isletim sistemleri
* Gerçek Zamanli(real-time) isletim sistemleri
*Gömülü(embedded) isletim sistemleri
*Akilli-kart(smart card) isletim sistemler


Anaçati(Mainframe) Isletim
Sistemleri
*Yogun I/O islemi gerektiren çok sayida görev
çalistirmaya yönelik sistemler için kullanilir:
Hizmetleri:
1. toplu is(batch) kipinde çalisma. Örnegin, ayni anda tüm
kullanicilarin belirli hesaplarini güncelleme gibi.

2.birim-is[hareket] (transaction) isleme. Örnegin,
rezervasyon islemleri gibi.

3.zaman paylasimli çalisma. Örnegin, veritabani
sorgulama


Sunucu Isletim Sistemleri
Sunucular üzerinde çalisirlar.
- sunucularin kaynak kapasiteleri yüksektir.
- bagli is istasyonlari vardir.
-anaçati sistemler bulunur.


Çok Islemcili Isletim Sistemleri
-Birden fazla islemcili bilgisayar sistemlerinde kullanilir.
-islem gücünün arttirilmasi hedeflenmektedir.
-Islemcilerin baglanma sekillerine göre sistemler
gruplanirlar:
  *paralel sistemler
  *grid sistemler
  *çok islemcili sistemler
 
 
 
  Kisisel Bilgisayar Isletim Sistemleri
-Kullaniciya etkin ve kolay kullanilabilri bir arayüz
sunmak


Gerçek Zamanli Isletim Sistemleri
Endüstriyel kontrol sistemlerinde kullanilirlar.
Zaman kisitlamasi çok önemlidir.
Örnek:VxWorks , QNX


Gömülü(Embedded) Isletim Sistemleri
avuç-içi bilgisayarlar ve gömülü sistemlere yönelik
tasarlanmistir.
kisitli ve özel amaçli islevler içerir.

TV, mikrodalga firin, çamasir makinesi, cep telefonlari için
gelistirilmis sistemler.

PalmOS , WindowsCE, Symbian OS



Akilli Kart(Smart Card)Isletim Sistemleri

-En küçük isletim sistemi türüdür.
-Kredi karti boyutunda üzerinde islemci olan kartlarda
çalisir.
-Islemci ve bellek kisitlamalari çok önemlidir.
-bazi isletim sistemleri Java tabanlidir.JVM içerir ve Java
programlari çalistirabilirler.

Örn:MULTOS, Windows Embedded CE,SmartecOS

http://members.comu.edu.tr/msahin/courses/isletim_sistemi_giris/ders02.pdf

No comments:

Post a Comment